“Wanneer je vandaag nog besteld, krijg je dit boek/kalender/pakket hé-lé-maal gratis!”
Oeh! Das interessant denk je. Gratis is altijd goed toch? Je drukt enthousiast op de bestelknop, waardoor je in een loop van informatie en vragen terecht komt. Je houdt vol, je worstelt jezelf door alle informatie heen, want je wilt dat gratis boek over het onderwerp waar je zo in geïnteresseerd bent. Eindelijk is daar het licht aan het eind van de funnel…..de bestelknop! Maar voordat je op bestellen klikt, verandert gratis ineens in tien euro. Zoekend naar ‘De Kleine Lettertjes’ zie je dat je ‘enkel voor de verzendkosten’ moet betalen. Een enorme desillusie overspoelt je doordat je zeker tien minuten van je kostbare tijd verspilt hebt aan iets wat klaarblijkelijk helemaal niet gratis was. Vervolgens zit je e-mailadres wél in hun systeem waardoor je nu dagelijks gebombardeerd wordt met emails waarom je de bestelling nog niet gedaan hebt.
Dit soort oorwurmen beginnen me steeds vaker te irriteren. Niet omdat ik die tien euro niet kan missen. Als ik iets echt wil hebben, betaal ik daar graag voor. Wat mij irriteert is het gratis lokkertje. Gratis is een gevaarlijk woord, want gratis is nooit echt helemaal gratis. Iemand wil er altijd wat voor terug hebben; jouw gegevens, je aanbeveling of de aankoop van iets groters zoals in het geval van een boek bijvoorbeeld een cursus.
Met het woord ‘gratis’ of goedkoop overspoelt ons ook direct het gevoel, ‘oh als het zo goedkoop is dan zal het wel niet goed zijn’. Wat als een iPhone niet 1500 euro kost maar te koop is bij de Zeeman voor 9,95, zonder dat je wist dat ie ooit 1500 was natuurlijk. Precies dezelfde iPhone maar met een andere waarde. Zou je die dan nog willen hebben? Onbewust krijg je er dan toch aan ander gevoel bij.
Ik heb dat heel duidelijk gemerkt toen ik meer in Amerika ging werken. Ik gebruikte dezelfde waarde voor mijn producten als dat ik in Nederland deed maar plotseling kreeg ik hele rare reacties. Gesprekken werden afgekapt, offertes gingen niet door. Ik snapte maar niet waar dat aan lag. Totdat een andere ondernemer mij uitlegde dat wanneer iets té goedkoop is, men denkt dat je een beginner bent en niet weet wat je doet. Het product of de dienst die ik aanbood, had in hun ogen, een te lage waarde dus automatisch trokken ze de conclusie dat het een slechte kwaliteit moest zijn, zelfs al hadden ze mijn portfolio bekeken waar ze heel enthousiast over waren en hadden ze de aanbevelingen van mijn klanten gelezen.
Prijs bepalen is dus lastig. Nog steeds lees ik dagelijks dezelfde vraag in de ZZP groepen of de offerte die ze gemaakt hebben, niet te hoog is, of te laag. Ik ben gestopt met kijken naar wat de markt wil horen. Ik bepaal mijn prijs op de uren die ik werk en de kwaliteit die ik lever. Daarbij ben ik altijd glashelder in mijn communicatie. Je weet precies wat je krijgt voor dat bedrag plus een flinke dosis service want uiteindelijk is de service die iemand een glimlach geeft, onbetaalbaar.
Wil je meer weten over mijn werk of hoe ik jou kan helpen? Stuur me een berichtje en ik bespreek graag de mogelijkheden met je. (En dat gesprek is écht helemaal gratis zonder Kleine Lettertjes)