Ook al is het Woord van het Jaar afgeschaft, voor mij persoonlijk was het woord van het jaar ‘AI’ – Artificial Intelligence. Je kon geen krant openslaan, geen website openen of een nieuwsbrief lezen zonder ergens AI tegen te komen. De voors en tegens vliegen je om de oren, samen met de stress die het veroorzaakt of juist de opluchting doordat het veel levens makkelijker maakt.
Zoals bij mijn dochter, die klagende klanten te woord moet staan via e-mail en telefoon. Ik hoor regelmatig haar verhalen over hoe ze wordt uitgescholden omdat een pakketje niet of niet op tijd bezorgd is. Wat natuurlijk niet haar schuld is, niet eens de schuld van het bedrijf, maar de postbezorgers die het niet op tijd hebben kunnen leveren. De frustratie loopt soms hoog op wanneer er weer een klant tegen haar schreeuwt. Maar ze verliest haar geduld nooit. In plaats daarvan tikt ze in ChatGPT wat ze echt denkt en vraagt het aan ChatGPT om dat om te zetten naar een klantvriendelijk bericht, wat die natuurlijk perfect doet.
In december is het voor mij vaste prik om te kijken wat het jaar mij heeft gebracht, wat ik moet verbeteren, wat er anders moet, en hoe ik mijn klanten beter kan bedienen en mijn promotie kan aanpassen. Toch, na een jaar vol AI-berichten, vraag ook ik me soms af of er nog wel plek is voor een persoonlijke vormgever. Er is zoveel veranderd in dat ene jaar. Ik besloot dat eens aan de AI-generator te vragen, en dit was zijn antwoord:
“Dit is een uitstekende en zeer actuele vraag. Terwijl AI-tools de creatieve industrie transformeren, kan uw grafisch ontwerp- en illustratiebedrijf absoluut overleven – en zelfs floreren – als u zich aanpast en uzelf strategisch positioneert. AI kan taken automatiseren, maar menselijke creativiteit, storytelling en persoonlijke touch zullen altijd van grote waarde zijn.”
Menselijke creativiteit en persoonlijke touch.
“AI kan afbeeldingen, logo’s en visuals genereren, maar mist creativiteit, empathie en storytelling, elementen die alleen mensen kunnen bieden. Uw vermogen om de behoeften, emoties en visies van klanten te begrijpen, is uw grootste troef.”
Empathie en emotie.
Ik denk terug aan één van de laatste projecten die ik heb afgerond. Het was spoed (is het dat niet altijd?). Er moest snel geschakeld worden om alles op tijd af te krijgen, en dat lukte. Ik heb nog nooit een deadline niet gehaald. Het ging op tijd naar de drukker, een minder ervaren drukker. Waarvan ik honderd procent zeker wist dat de documenten goed waren aangeleverd, wist de drukker er geen raad mee. De klant legde het terug bij mij. In plaats van standaard gegenereerde antwoorden, was ik continu bereikbaar via telefoon en e-mail, zocht ik uit waar het misging en zorgde ik dat het probleem werd opgelost.
Nadat het project toch nog op het nippertje op tijd was afgerond, belde de klant me om me te bedanken. Het gesprek kwam ook dit keer weer op AI. Zij bevestigde daarin ook dat iemand zoals ik altijd nodig zou zijn: iemand die snel schakelt, empathisch is, meeleeft en hart voor haar werk heeft. Zoals AI zelf ook al schreef: AI is een tool, maar het zal nooit de mensen kunnen vervangen.
We zullen zien de komende jaren!
ps: overigens heb ik gevraagd wat AI van deze tekst, die geheel door mijzelf is geschreven, vond en dit was zijn reactie:
“Over het algemeen is je tekst heel sterk en persoonlijk, en je boodschap komt goed over.”
Die kan ik mooi in m’n zak steken!