Regelmatig krijg ik mailtjes van ondernemers die met hun nieuwe onderneming in de opstartende fase zitten. Elk punt wordt netjes afgevinkt; inschrijving bij KvK, BTW nummer aangevraagd, domeinnaam vastgelegd en soms zelfs ook een werkplek gehuurd. Zodra de naam voor de nieuwe onderneming is gekozen en de domeinnaam is gecheckt, is het volgende punt op de agenda een logo en een website.
Tegenwoordig worden logo’s zo makkelijk uitgepoept door gratis apps zoals Canva of voor een appel en een ei op websites zoals Fiverr.com of 99desigs.com. Deze websites zijn misschien een goed idee, als je weinig budget hebt en kwaliteit niet zo belangrijk vindt maar wil je je onderneming serieus nemen, kun je daar beter niet gaan zoeken.
Logo, huisstijl, branding
De termen vliegen je om de oren. Huisstijl, beeldmerk, logo, branding, visual brand identity…. Je wilt gewoon een logo, misschien een visitekaartje en een website. Moet dat nu allemaal zo ingewikkeld? Nee, absoluut niet want wanneer je werkt met een professional gaat het als vanzelf.
De termen
Ik begrijp dat de termen je doen duizelen. Toch valt het eigenlijk allemaal best wel mee. Zoals vroeger een vanille ijsje gewoon een vanille ijsje heette, heet het nu ineens een sundae of gelato. De basis is ongeveer hetzelfde maar het klinkt net wat sjieker of heeft een net wat andere bereidingswijze.
Een logo kan bestaan uit enkel een woord of een woord en een beeldmerk. Een beeldmerk is het ‘plaatje’ wat bij het logo hoort maar een logo kan ook enkel alleen bestaan uit een beeldmerk.
De huisstijl van een bedrijf zijn alle uitingen van het bedrijf in dezelfde stijl die is vastgelegd in een huisstijl handboek, gebaseerd op het logo, zoals een visitekaartje, briefpapier, enveloppen, factuurpapier, gevelbelettering, autobelettering tot aan de servetjes en de pennen.
Bij branding gaan we nog een stapje verder; dat is de huisstijl + merkwaarde van het bedrijf. Bij branding laat je niet alleen het gezicht van het bedrijf zien maar ook de stem van het bedrijf. Dit zie je terug in gesprekken met de klant, communicatie op social media en het gevoel wat je als bedrijf uitstraalt.
Maar ik wil nog steeds een logo
Na deze uitleg begrijp je misschien beter waarom een quick fix op Fiverr niet echt een slimme zet is als je serieus bent over je bedrijf. Er komt veel meer bij kijken dan een mooi plaatje maken.
Natuurlijk snap ik ook dat je als startende ondernemer geen oneindig budget hebt. Ik hou van duidelijke communicatie. Daarom stuur ik nooit zo maar direct een offerte voor een logo als ik die vraag weer in mijn mailbox valt. Ik wil eerst alles van jou weten; wat voor bedrijf ben je gestart, waarom ben je gestart, wie is je doelgroep, wat wil je gaan bereiken, hoe wil je je doelgroep bereiken maar ook of je al nagedacht hebt over de stijl van je bedrijf (sjiek, goedkoop, technisch, gezellig, klassiek etc), bepaalde kleuren, beeldmerk, fonts. Dat bespreken we allemaal in een eerste vrijblijvend gesprek. Pas wanneer ik alles over je bedrijf te weten ben gekomen, maak ik een gepaste offerte speciaal voor jou en kun jij geheel vrijblijvend beslissen of dit bij jou past.
Meer weten?
Heeft dit artikel je geholpen maar wil je toch nog meer weten? Ben jij degene die op zoek was naar een nieuw logo? Stuur me dan een berichtje met je vraag of plan direct een afspraak in via mijn Calendly agenda.