“Waar begin ik?” is de meest gestelde vraag wanneer iemand me vertelt dat ze het verhaal dat in hun hoofd zit op papier willen krijgen.
“Met het eerste woord,” is dan mijn antwoord. Ja, leuk grapje, Mireille, maar hoe begin je echt?

Stap 1: De Schrijffase
Het klinkt misschien flauw, maar de eerste stap begint echt met je verhaal opschrijven. Wat is je boodschap, de kern van het verhaal? Zet alles op papier en breng daarin structuur aan. Elk verhaal, of het nu een boek of een film is, heeft dezelfde opbouw. Je kunt hier meer over lezen in een van mijn gratis e-books. Denk je dat je verhaal al geweldig is? Lees het dan eens hardop voor. Dan merk je misschien dat er zinnen zijn die helemaal niet lekker lopen. Of laat het voorlezen door een chatrobot.

Stap 2: de Redactie fase
Elke doorgewinterde auteur weet: schrijven is schrappen. Zeker als je een kinderboek schrijft, is het belangrijk niet langdradig te worden en niet te lange zinnen te gebruiken. Wist je dat een prentenboek maar ongeveer 500 woorden hoeft te hebben? Het lijkt makkelijk, maar het is best een uitdaging om je hele verhaal in slechts 500 woorden op papier te krijgen.
In deze fase ga je dus schrappen. Je kunt het verhaal zelf bewerken met AI-ondersteunde tools (zoals Grammarly of ProWritingAid) of een redacteur inhuren die met een frisse blik naar jouw verhaal kijkt. Ook kun je bètalezers om feedback vragen. Dit kunnen mensen uit je omgeving zijn of collega-auteurs.

Stap 3: De Illustraties
Deze fase is vaak een van de spannendste. Als je zelf geen beelddenker bent, heb je iemand nodig die jouw verhaal van woorden kan omzetten naar beelden. Jouw hoofdpersoon wordt ineens echt. Hoe spannend, maar ook een beetje eng, is dat?
Om de juiste illustrator te vinden, is het belangrijk om vooraf een aantal zaken op een rijtje te zetten, zoals:

  • Budget; hoeveel wil je uitgeven aan illustraties?
  • Stijl; Verdiep je van tevoren in de stijl die je wilt. Denk aan gedetailleerde illustraties, eenvoudige lijnen, strakke vormen, comicstijl, aquarel, of digitaal. Er zijn zoveel verschillende stijlen! Je kunt bijvoorbeeld in de lokale bibliotheek boeken bekijken en foto’s maken van illustraties die je aanspreken. Zo zie je meteen wat een bepaalde stijl met een boek doet. Ook online platforms zoals Pinterest of Facebookgroepen voor illustratoren zijn handig.
  • Hoeveelheid illustraties; Hoeveel illustraties heb je nodig?
  • Formaat; Wat is het formaat van het boek?
  • Soort illustraties; Zijn het beeldvullende illustraties of kleinere, zogenaamde spot images?

Heb je een aantal illustratoren gevonden? Maak dan een top drie. Bekijk hun website en portfolio: hebben ze veel ervaring, en past hun werk binnen je budget? Wanneer je er een goed gevoel over hebt, maak je een afspraak.

Let op: in de wereld van illustratoren komen helaas ook scammers voor. Kun je elkaar niet fysiek ontmoeten? Plan dan altijd een Zoom-meeting en zorg dat je al je vragen klaar hebt liggen. Als de offerte die je na het gesprek ontvangt binnen je budget past, kun je verder naar de volgende stap.

Stap 4 Regeldingen
Terwijl de illustrator aan de slag gaat met jouw verhaal, kun jij alvast verder met alle andere zaken die geregeld moeten worden:

  • ISBN nummer: dit kun je aanvragen op ISBN.nl.
  • Colofon: Hierin staan alle gegevens over het boek, zoals wie eraan heeft meegewerkt en wanneer het is gepubliceerd.
  • Social media: Wil je een speciaal kanaal aanmaken voor het boek, of gebruik je je bestaande kanalen? Denk ook aan een auteurswebsite.
  • Amazon-publicatie: Als je via Amazon publiceert, maak dan alvast je auteurspagina aan.
  • Blurb: Vergeet niet een korte tekst voor de achterkant van het boek te schrijven, samen met een stukje over jou als auteur.

Stap 5 De vormgeving
De tekst is helemaal af, de illustraties zijn geweldig geworden, maar… hoe maak je er een boek van? Dit is het moment waarop een grafisch vormgever in actie komt.
In sommige gevallen (zoals bij mij) wordt zowel de illustratie als de vormgeving door één persoon verzorgd. Klanten vinden dat fijn, omdat niemand op elkaar hoeft te wachten. Tijdens deze fase zorgt de vormgever ervoor dat de illustraties en teksten op de juiste pagina’s terechtkomen. Ook wordt er een passend font gekozen.
Het boek wordt opgesplitst in twee documenten:

  1. Een PDF voor de cover.
  2. Een PDF voor de inhoud.

Deze documenten kun je doorsturen naar de drukker. Vaak help ik mijn klanten in deze laatste stap ook met het drukwerk—ofwel door contact op te nemen met de drukker, of door te helpen met het uploaden in hun KDP-omgeving.

Stap 6 Publicatie en promotie
En dan is het eindelijk zover! Het boek is gedrukt of staat online bij Amazon. Wat nu? Nu begint het moeilijkste deel: de marketing en verkoop. Bij Amazon kun je auteurskopieën bestellen die je via je eigen website kunt verkopen. Misschien wil je ook een aantal boeken weggeven als promotie. Promoot je boek via sociale media, maar denk ook aan lokale markten, bibliotheken of schoolbezoeken.

Mocht je toch nog vragen hebben of meer willen weten wat ik voor je kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op of boek een Zoommeeting.

 

Hallo, kan ik je ergens mee helpen?

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. De privacy verklaring kunt u hier lezen.

Sluiten